Ångfartyget Ejdern
Världens äldsta propellerdrivna koleldade ångfartyg med originalmaskin.
Skrufångfartyget Ejdern stapelavlöptes 14 maj 1880. Hon är ett av Sveriges äldsta bevarade ångfartyg av skärgårdarnas typiska passagerarbåtar. Hon byggdes för Göteborgs Nya Ångslupsaktiebolag för innerskärgården.
Ordet propeller hade ännu inte kommit i allmänt bruk och för att skilja henne från hjulångarna fick hon tillnamnet “skruf”. Typen kallas “en och halvdäckad” eller ångslupsfartyg och användes närmast som färja mellan öarna. Första tiden fanns mast för stödsegel och flera segelfartygsliknande däckshus på skrovet, som är av klippertyp.
Passagerarna, som mest 150 st, kunde välja på bekvämligheten i två klasser. Postexpedition nr 79 var inrättad i expeditionen på mellandäck, med möjlighet att makulera frimärken. Ejdern och hennes systerfartyg blev dock snart för små. 1900 och 1905 trafikerar hon Kinda Kanal, men ansågs tydligen inte lämplig i egenskaperna för sådan fart.
Museiföreningen Ångfartyget Ejdern ska verka för att S/S Ejdern bevaras som ett levande kommunikationshistoriskt minnesmärke i Södertälje. Vid återställande och reparationer ska 1920-talets stil eftersträvas och museala synpunkter beaktas.