Här berättar vi om varför Nyköpings kommun gör en satsning på ambassadörskap.
Satsningen på ambassadörskap är en del i Nyköpings kommuns arbete med att öka Nyköpings attraktionskraft. Vid sidan av stadsplanering och arbetet med att bevara och skapa en attraktiv stadskärna, arbetar Nyköping Turism med de mjuka värdena som service och bemötande, där ambassadörskapet ingår. I videon Hej ambassadör! berättar vi om tanken med satsningen och vad vi har arbetat med hittills.
Ett önskemål om en ambassadörsutbildning kom från Nyköpings besöksnäring redan i samband med att en ny besöksnäringsstrategi skrevs 2017. Därefter har kommunen tillsammans med besöksnäringen gjort omvärldsbevakning och bland annat ett studiebesök till Röros i Norge.
Våren 2020 hölls en pilotutbildning för en grupp verksamheter inom besöksnäringen och feedback samlades in. På grund av Corona-pandemin flyttades lanseringen av satsningen och ett nytt grepp togs, denna gång även riktad till Nyköpingsbor.
Ett välkomnande bemötande och en god service ger nöjdare kunder som återkommer och pratar gott om platsen. Nyköping är en av Sveriges äldsta städer och att använda vår unicitet som konkurrensfördel gör platsen mer attraktiv, intressant och ihågkommen.
Om vi också får mer kunskap om våra ”grannar” och Nyköping som resmål och dessutom säljer in varandra, skapar det mervärden för alla – både verksamheter och kunder.
Förståelse och insikt om att vara ambassadör för Nyköping
Ökad kunskap om Nyköping som resmål och destination
Ge inspiration och verktyg för att kunna berätta mer om Nyköping och ge mer målgruppsanpassad och individuell information och inspiration till besökare
Förståelse av storytelling och kunskap att använda berättande som verktyg samt platsen och dess historia som konkurrensmedel.
Gör som idrottsmännen - öva på att bli bäst...
Hur vässar vi ambassadörskapet för Nyköping på min arbetsplats? Inspireras av filmerna om drivkraftiga Nyköpingsbor och "Stafetten" och "Resecykeln".
Skicka vidare.
Rekommendera och skicka vidare besökare till andra upplevelser i vårt område. Lär känna dina kollegor i närområdet och inspireras av varandra.
"Oavsett om besökaren är här privat eller som företag är det viktigt med det första besöket och intrycket"
Douglas, företagare i Nyköpings kommun
Läs mer
- Att vara ambassadör för sin plats handlar för mig i första hand om att tipsa andra företagare om affärsmöjligheter som jag vet eller tror kan finnas i regionen. Utifrån det så kan jag tipsa om att företag A borde prata med företag B och på så vis komplettera varandra och få till en ny affär som gynnar båda och därmed Nyköping. De kanske inte vet om varandra eller har tänkt i de banorna.
-Om det däremot är företagare på besök berättar jag gärna om staden och de möjligheter som finns här att bedriva verksamhet eller hur deras verksamhet kan koppla till staden och möjligheterna här.
-Jag får besökare nyfikna genom att tipsa om mina egna smultronställen eller om idéer som jag själv har eller haft om att göra olika saker. Företag eller butiker som är värda ett besök eller en omväg nämner jag också gärna. En tidigare kund i en annan verksamhet som jag lärt känna privat kommer numera regelbundet hit varje sommar från Stockholm med båt för att besöka Svärdsklova och Nyköpings Ljusfabrik. De frågar alltid om nya tips på restauranger eller utflyktsmål eller platser att lägga till med båten.
-Mina tips kan röra sig om en bra restaurang men kan även vara en klippa i skärgården eller ett svampställe. Till vänner som brukar passera på E4 till/från Stockholm brukar jag säga att de ska svänga av och stanna till på en restaurang i stan eller i hamnen istället för vid E4an. Flera vänner har upptäckt Sörmlands Museum eller hamnen på det sättet. Barnfamiljer på besök kan vara intresserade av flygmuseet på Skavsta, Femörefortet eller att klättra upp i utkikstornet i Stendörren vid Naturum.
-Den viktigaste uppgiften vi har som Nyköpingsbor är att se till att våra besökare känner sig välkomna och blir väl omhändertagna. Känner man sig välkommen första gången kommer man tillbaka!
"Vi på Hellmans vill överraska våra besökare"
Ulrica, medarbetare på Hellmanska gården i Nyköpings kommun
Läs mer
-För oss är det viktigt med ett gott ambassadörskap för Nyköping. Vi vet att vi alla tjänar på det. När vi får kunder till oss som av någon anledning inte hittar det de vill ha hos oss på Hellmans, har vi som policy att hjälpa dem att hitta varan i en annan butik här i Nyköping. Just för att vi vill ju att de stannar här och handlar i vår kommun.
- Vi jobbar även med överraskningar och små event. Vi brukar ha aktiviteter där man "tävlar" om rabatter. Det är mycket uppskattat och det blir som en liten happening i butiken som uppmärksammas.
- Hellmanska gårdens butik och café är välbesökt av turister. Vi får ofta ge tips eller hjälpa dem att hitta till restauranger, besöksmål och annat.
Hur skapar vi wow-känslor? En serviceplan kan göra skillnad.
Vad du vill att dina besökare ska känna när de besöker din webb, tar kontakt via telefon och slutligen besöker din verksamhet? Utifrån dina svar kan du göra en serviceplan till din verksamhet. Om du svarar på frågorna vad du vill att besökaren ska känna, tänka och göra när hen kommer i kontakt med din verksamhet i resecykelns olika faser, och därefter sätter aktiviteter och rutiner för att uppfylla dina svar- då är du igång med just din serviceplan!
På nykopingsguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer